onsdag 20 juni 2007

De vet i alla fall vad de betalar till...

Socialdemokraternas Marita Ulvskog ondgör sig idag på DNs debattsida och vill få fram i ljuset vilka enskilda personer som betalat 30 miljoner i dolt partistöd till moderaternas valkampanj. Det är självklart intressant ur den synvinkeln att enskilda ska skämmas men kollektivet kan man göra lite som man vill med. En grundläggande skillnad mellan socialdemokrater och moderater rent av?

Marita Ulvskog tycker att det är förskräckligt det här, jag tycker att det är förskräckligt när någon berättar för mig att om jag anlitar Fonus så går en del av det jag betalar för begravningstjänsten tillbaka till (s)-rörelsen! Hur många kände till det?

Eller fackföreningsrörelsens metoder. Alla måste vara med men alla medlemmar är inte socialdemokrater. Trots detta så måste de vara med och betala till (s) eftersom det sker en kollektiv utbetalning till (s)-organisationen. Är alla medvetna om det?

Personligen tycker jag nog att det är snyggare att moderaterna tar emot medel från enskilda som valt att ge dem än att socialdemokraterna rycker pengar från ett kollektiv där medlemmarna inte själva fått välja vad de betalar för. Dessvärre har jag inte tillgång till summan, men jag utgår ifrån att den är bra mycket högre än 30 miljoner om man lägger ihop alla dessa små uttagsställen i det dolda. Men någon annan kanske kan upplysa om saken?

Jag citerar följande från bloggen Enpartistaten från 24 oktober 2006.

"Vi har tidigare på olika sätt diskuterat problemet med att staten inte förhåller sig neutral till fackliga organisationer. Ett flertal system är riggade så att människor de facto är tvungna att vara fackligt anslutna, vilket innebär att staten ser till att människor betalar pengar till en partipolitisk organisation. I gengäld får socialdemokraterna en miljard av LO i valrörelsen..."

Jonas Morian har också synpunkter på Ulvskogs inlägg i debatten!


5 kommentarer:

Grottolle sa...

Jag kan inte förstå att i ett så upplyst land som Sverge att man får betala in pengar till ett Politist parti och hemligstämla det. Men moderaterna verkar ju inte bry sig om Lagar och god sed.. Det är obetalda Tv-lisenser, Svart städhjälp och köpta betyg. Men förstår att det är därför att dom tror att alla sjuka fuskar. Att alla är som dom själva..

Mary X Jensen sa...

Jag kan inte i mitt liv förstå att i ett så upplyst land som Sverige går att roffa åt sig pengar utan att tala om att man gör det.

Vilket sker när (s) får bidrag till sin verksamhet från en fackföreningsrörelse där människor i princip är tvingade att vara med och fastän att de inte är socialdemokrater så måste de indirekt bidraga till (s)-verksamheten. Är det god sed tycker du Grottolle? Att lura av människor pengar?

Grottolle sa...

Men det är ingen hemlighet att Facket ger stöd åt S. Och det är medlämmarna som bestämmer det. Det sker ingen kolektiv anslutning till S Sen är det ju Lo som bildade S Men allt sker helt öppet. Och det är ju mej vetligt inte något tvång att vara med i Lo. Men något skumt är det att inte M törs säga vilka givarna är. Det har ju inget med valhemligheten att göra. Måste ju bli svårt att försvara i nästa valrörelse...

Mary X Jensen sa...

Det handlar väl inte bara om hemligheter det här utan moral och kontroll.

Det är ingen hemlighet att facket ger stöd åt (s), men är det OK att ta pengar från den som inte vill ge?

För mig handlar detta om metoder att få in pengar till partikassorna och då föredrar jag att någon får ge pengar av fri vilja före att man tar pengar från de som inte har något val.

Grottolle sa...

Och vem ger pengar som inte vill ge pengar? Om du är med i någon förening så är det ju inte alltid du håller med maioriteten eller hur. Och då är det ju ens eget val om man vill vara med. Men M tar ju imot stora belopp av enskilda givare det är det som är problemet. Ingen kan ju kolla om det är muter då när dom mörkar vilka som ger såna belopp. Tänk om det skulle visa sig att det är dom som nu har fått stora skattesänkningar i storstäderna som gett stora belopp till M