lördag 2 februari 2008

Skatteverket jagar bloggare...

Se så, här kommer det. Sakta men säkert kollas våra aktiviteter på internet av, en efter en. Det handlar alltså inte bara om olaglig fildelning av underhållning.

Skatteverket ser bloggare som ett problemområde. Här kan man undanhålla skatt menar skatteverket. Dating, internationella webbtjänster, internetlån, bloggar, astrologi mm mm...

"Bloggers should be aware that tax authorities are looking into the area and that they actually are spidering web sites to find suspects." (Media Culpa)

OK. Skatteverket - på den här bloggen tjänas inga pengar. Men jag lovar att höra av mig om det börjar rulla in intäkter. Jag fuskar inte av princip. Men troligen är inte en opinionsblogg det mest lönsamma stället för annonsörer. Men man kanske kan sätta dit mig för mina åsikter? Det finns nämligen inga gränser när människans fantasi kommer i rullning och alla människor har inte hederliga avsikter.



intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så vad har skatteverkets bottar för IP-range? Här måste stämmas i bäcken med en gång, ty det är inte förenligt med god sed att automatgranska webbsajter om robots.txt anger att så inte är tillåtet (jag tillåter bara Google och bannar resten) . Vad jag förstår är det inte skatteverket som betalar för min bandbredd.

Mary X Jensen sa...

Ja du, det smyger sig på oss, övervakningssamhället. Det är redan här på något sätt. Läskigt.

Anonym sa...

Du kan använda skatteverkets egna ord där deras Dag Hardyson uttalande i Aftonbladet:

Vi vet ju inte om någon är skurk eller inte skurk utan vi gör ett generellt inhämtande.

På det viset vänder man upp och ned på rättsprincipen att vi skall betraktas som oskyldiga till motsatsen är bevisad. Bevisbördan skall inte ligga på den anklagade som därmed inte skall behöva gå med på saker i förväg, för att eventuellt kunna fria sig i efterhand.

Men om skatteverket plöjer i öppet publicerat material, ser jag inget större problem med. Det jag vill hålla privat publicerar jag inte, och jag kan ju knappast klaga om någon inhämtar information som jag inte håller privat och tvärt om publicerar för hela världen att se.

//steelneck

Anonym sa...

Ja vi har ju numera en moderatregering som vill införa både FRA-lagar och IPRED. Vart tog individens frihet och minskad byråkrati vägen????

en o-moderat