tisdag 16 september 2008

Slopa momsen...

När nu någon frågar så varför inte vara lite wild´n crazy?

Gör något radikalt och ta bort den tillfälliga omsättningsskatten som blev moms och nu är 25% på i princip alla inköp. Inte vet jag hur mycket pengar det skulle kosta. Men finansministern kan räkna.

Obs! Jag är inte helt allvarlig, men lite. Sen fick jag påpekande nedan om att jag uttryckt mig fel också. Moms är ingen kostnad. Nej, det vet jag väl. Begreppsförvirirng bara.

Läs om moms här

(Aftonbladet)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag applåderar ditt förslag om avskaffad moms, men minskade inkomster är *inte* en kostnad som ska "finansieras"!

Trist att höra sådana ord från moderater. Uttryckssättet ger bilden av att det är staten som äger oss och våra tillgångar och det den väljer att "betala tillbaka" till oss är en kostnad. Alla som tror på individen inser att det är en vansinnig tanke. Det är statens *utgifter* som är kostnader. Dessa finansieras med skatter, bl a moms. Om regeringen hade den goda smaken överväga att avskaffa vår "tillfälliga" moms, skulle Borg få räkna på hur stora intäkterna av denna är och därefter minska kostnaderna därefter.

Anonym sa...

Men proms då? Kan man pungslå någon så är väl deta knepet.

Anonym sa...

Slopad moms är nog ingen hit för närvarande. Däremot, handlar det om att ändra perceptionen av skatt.

Genom att bara omvandla arbetsgivaravgiften till den statliga skatt det är, skulle inkomstskatten bli tydligare för gemene man. Detta är en reform som kostar 0kr.

Om man sedan gav var och en ett skattekonto och folk fick göra sina insättningar själv, skulle skattedebatten ganska snabbt få en annan karaktär.

De faktum att ägget och svansen driver samma politik i praktiken som magen gjorde tidigare och tobleronen kommer att göra om två år, gör mig bara deprimerad och till soffliggare.

Anonym sa...

Momsen drar in ungefär 200 miljarder varje år. Det kan vara svårt att skippa all moms, men som jag föreslog i ett annat inlägg så kan man slopa momsen på billigare varor såsom mat m.m. och istället införa lyxskatt, elektroniskatt eller dylikt eller kanske sänker momsen mycket, men samtidigt slopar avdragsrätten på moms.
För ett bortfalla på 1/4 av statsbudgeten måste ju finansieras, det förstår ju varenda vettig människa.
Siffrorna är från 2004, för efter det redovisar man inte momsintäkterna på regeringens hemsida.