onsdag 18 april 2012

Karin Enström gillar att röra på sig...

Karin Enström blir ny försvarsminister meddelade Fredrik Reinfeldt idag. Det har varit ett tags väntan på det och valet är bra. Karin är en kompetent person med något så ovanligt i politiken som erfarenhet av sitt eget område. Tror att det är kanonbra. Vissa tror att det är fel att kunna för mycket eftersom man då kan misstänkas för att bli för insyltad i det man ska styra. En erfaren ledare kan förstås skilja på det ena och det andra. Men kunskaper om hur människan reagerar och kanske varför i olika försvarssituationer sitter inte i vägen. Grattis Karin till nya jobbet...



När jag är ledig gillar jag att röra på mig sade Karin på presskonferensen. MMK har bildbevis. Ty Karin är en av få som cyklat på X-bike. Den kampanjcykel min man satte ihop till mig inför förra valet och som nu kommer att hängas upp på väggen här hemma som en installation. (Jag har en vanlig cykel också...)



Foto: Kim Skerving


Karin måste få ett par dagar/veckor på sig innan det är dags att avkräva henne allsköns svar på alla frågor som hon nu ställs inför. Ser fram emot det, jag respekterar Karin Enström väldigt mycket, även om vi inte hade samma uppfattning i frågan om FRA-lagen. Men det var en sakfråga och i såna måste man kunna få ha olika åsikter eftersom de grundar sig på olika vinklar och förförståelser.

Tänker inte skriva "kvinnlig Försvarsminister". Tänk om vi skrev "manlig Utrikesminister" om Carl Bildt... Sofia skriver intressant om detta på sin blogg.


Inga kommentarer: