tisdag 19 februari 2013

Rättighetsalliansen är på gång igen...

The Pirate Bayrättegången var en av de mer surrealistiska upplevelser jag haft i mitt liv. Två världar möttes men ändå inte. De förstod inte varandra på en enda punkt. Men den ena hade makten och vann över den andre. Den historien känner väl de flesta till.

Piratpartiet valde senare att erhålla internet till TPB och det har inte gillats något vidare av Antipiratbyrån med flera, de kallas numera Rättighetsalliansen. De fick möjligheten att agera rättssamhälle på egna meriter och idag har de slagit till med ett hotbrev mot Piratpartiet och en del andra. Kapa linan mot TPB eller ni åker i fängelse. Lite förenklat uttryckt. Om det här kan fungera i förlängningen kan jag inte bedöma. Men nog är det lite obehagligt ändå. Det är inte polisen eller samhällsapparaten som knackar på utan det är ett antal företag som gör det under samlingsnamnet Rättighetsalliansen. Deras brev far nu runt på internet.

Anna Troberg, Piratpartiets ledare skriver i sin blogg att hon väl aldrig trott att hon skulle åka i fängelse för sitt politiska engagemang och hon har redan börjat tala med sin sambo hur de skulle fixa till sitt liv om det blir så.

Det här tilltaget kan sluta precis hur som helst.

Rent av kan det vara ett uppsving för Piratpartiet inför EU-valet. Det har alla ingredienser menar Mattias L, fildelning, demokrati, subsidiaritet, myndighetsmissbruk, antiamerikanism.  Ny medlem blev Deeped direkt.

Cybernormer funderar över juridiken

USA-bloggen  IDG Christian Engström  Nikke Copyriot

Jag är mest förvirrad... Tänker att den där sammansvurna underhållningsindustrin på något sätt alltid har velat stoppa den tekniska utvecklingen allt sedan det självspelande pianot.  Tyvärr så kanske man måste vara lite rädd för dem som Emma skriver i sin omfattande bloggpost. Jag har iofs inget att dölja eftersom jag inte anser att man ska begå handlingar mot lagen men principen om ett öppet internet och ett större utvecklingsjobb för att få fram relevanta intäktsströmmar för en industri som ändå tjänar mer än någonsin tycker jag är en enkel önskan.  Sen borde lagarna om upphovsrätt ses över. De är inte moderna precis.

Jag gillar det här - Creative Commons.


Inga kommentarer: